Thursday, September 30, 2010

APA NAK JADI?

Islam sudah meletakkan garis panduan apabila seseorang hendak mendapatkan pasangan hidup dan ingin berumah-tangga.  Asasnya ialah iman.  Pilihan kita mestilah dari orang yang jelas imannya.

Namun di dalam dunia sekarang memang sukar untuk melihat tanda-tanda keimanan pada seseorang.  Apatah lagi untuk mengukur tahap keimanan mereka.

Perempuan yang bertudung pun ramai tidak taat dan akur dengan hukum agama.  Ada yang memakai ikut-ikutan saja.  Bila tiba waktu solat hingga ke akhirnya mereka leka membuat aktiviti tertentu.  Begitu juga lelaki.  Cakap dan lagak baik bukan penentu perangai dan keimanan seseorang.

Jadi tidak hairanlah bermacam perkara berlaku.  Anak gadis jadi habuan bapa/saudara sendiri/tiri.  Lebih sadis lagi apabila anak kecil turut menjadi mangsa kebuasan nafsu manusia yang rakus dan jahil ini.

Saya sungguh sedih mendengar berita tentang seorang anak berusia empat tahun menjadi mangsa rogol bapa tirinya yang berjawatan guru.  Peristiwa berlaku semasa ibunya mendapat rawatan selama empat hari di hospital.  Berita ini telah disahkan oleh pihak polis daerah yang berkaitan.

Seorang guru, malah guru agama sekalipun sudah tidak boleh diharapkan lagi.  Apa nak jadi?

4 comments:

ainnoraini said...

salam..
saye pun ade bace pasal cerita tu...kejam sungguh tergamak dia buat mcm tu..

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Iman bukan bergantung kepada keturunan atau profession.
Iman mesti sentiasa dipupuk & dibelai.
Ya kan?

DANZ said...

Salam Raisa.
Bila syaitan dah menguasai diri, iman dah tak ada lagi!

Nori said...

Salam ziarah.
Bila manusia tidak kenal nilai,
Macam binatang semua bantai!