Saturday, July 17, 2010

SEBAB SUKAN MALAYSIA MELESET

Seorang anak watan yang benar-benar nasionalis bersemangat sukan akan memastikan sukan negara bergerak maju ke depan.  Tetapi apa yang berlaku ialah disebaliknya.

Kalau kita menilai krisis bersabit pemecatan jurulatih Harimau Muda dan penolongnya, jelas nampak 'attitude' mereka yang mempunyai kuasa di FAM.  Apapun cerita sebenarnya, yang nyata lagi bersuluh ialah mereka yang mentadbirkan sukan negara adalah mereka yang tidak tulen bersemangat sukan dan tidak komited kepada mutu sukan.

Sejak badan-badan sukan diterajui oleh kerabat dan ahli politik serta mereka dari kelompok ini, sukan Malaysia terus menerus meleset.  Bolasepak yang suatu ketika dulunya mengharumkan negara, kini menjadi skuad pameran yang tidak mampu ke persada dunia.  Badminton juga turun naik prestasi mereka.

Usah dibanggakan dengan kegemilangan Datuk Nicole David dalam sukan squash.  Beliau berhempas pulas berada di puncak dahulu sebelum negara mengiktiraf bakat dan dedikasinya.  Sekarang mereka ambil nama di atas kejayaannya di persada dunia.  Sungguh menjengkelkan.

4 comments:

Anonymous said...

Aslmkm RAISA.
Sudah lama perkara ini dikenalpasti, tapi mereka terus pekak jer!

RAM said...

Salam perkenalan.
Banyak orang tak peduli semua hancur asal mereka makmur!

Anonymous said...

Aslmkm.
Lalu jer ler.:)

Zizaq said...

Salam Raisa.
Bagi mereka ada kedudukan & duit masuk! Mmg teruk!